Delegationsordning

Allmänt om delegation

Syfte

Huvudsyftet med delegation är att avlasta direktion/presidium löpande rutinärenden och därigenom effektivisera förvaltningen samt förbättra servicen. Delegationsordningen tydliggör vem som har rätt att fatta beslut.

Delegation

Med delegationsförteckning avses en förteckning över sådana ärenden, som det enligt gällande bestämmelser ankommer på direktionen att fatta beslut om, men som direktionen med stöd av kommunallagen 6 kap. 37-39 §§ och 7 kap. 5-8 §§ uppdrar åt annan att på direktionens vägnar fatta beslut om.

Med beslut i delegeringsbestämmelserna avses endast beslut i kommunallagens mening. Kännetecknande för ett beslut är bl.a. att det föreligger alternativa lösningar och att beslutet innehåller ett självständigt ställningstagande. Delegaten träder helt i direktionens ställe och ett beslut fattat på delegation är att betrakta som ett beslut av direktionen. Ansvaret för ett beslut fattat på delegation åvilar delegaten.

Ett delegationsbeslut kan inte överprövas (ändras) av direktionen, däremot kan direktionen återkalla givet delegationsuppdrag. Detta kan göras generellt för en viss grupp av ärenden, för en viss tjänsteman eller för ett visst ärende.

Ärenden som delegeras till ledamot, ersättare eller tjänsteman kan av delegaten hänskjutas till direktionen, om delegaten anser att ärendet bör behandlas av direktionen.

Vad kan inte delegeras?

I följande slag av ärenden får beslutanderätten med stöd av kommunallagen 6 kap. 38 § inte delegeras:

  • Ärenden som avser verksamhetens mål, inriktning, omfattning och kvalitet.
  • Framställningar eller yttranden till medlemskommunernas fullmäktige, liksom yttranden med anledning av att ett beslut i arbetsutskott eller direktion har överklagats.
  • Ärenden som rör myndighetsutövning mot enskilda, om de är av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt.
  • Ärenden som enligt lag eller annan förordning inte får delegeras.

Delegerad beslutanderätt ska rymmas inom ramen för anslagna medel samt stå i överensstämmelse med gällande författningar, normer samt direktionens anvisningar/riktlinjer.

Vidaredelegation

Direktionen kan genom beslut ge förbundsdirektören rätt att vidaredelegera sin beslutanderätt till en annan anställd enligt 6 kap 37 § kommunallagen. Direktionen ska hela tiden veta vem som har rätt att fatta beslut.

Ersättare för delegat

Vid laga förfall för delegat övertas beslutanderätten av en ersättare.

Ersättare kan vara:

  1. den som enligt förteckningen är ersättare för delegaten
  2. den som vikarierar för delegaten
  3. den som förbundsdirektören utser särskilt

Anmälan av delegationsbeslut

Alla beslut som har fattats med stöd av delegation från direktionen och förbundsdirektören skall anmälas till direktionen vid närmast påföljande direktionssammanträde. Viktigt vid anmälan av delegationsbeslut är att man genom direktionens protokoll kan identifiera varje delegationsbeslut med hänsyn till bl.a. möjligheten att överklaga besluten och för att delegationsbeslut ska kunna vinna laga kraft.

Ren verkställighet

Med ren verkställighet avses åtgärder som normalt vidtas i tjänstemannens dagliga arbete.

Verkställighetsbeslut utgör så kallat faktiskt handlande eller beslut av rutinmässig beskaffenhet som regelmässigt fattas av olika befattningshavare i kraft av deras tjänsteställning. Verkställighetsbeslut ska inte anmälas till direktionen. Utbildningsväsendet styrs i hög utsträckning av speciallagstiftning i form av skollagen och därtill hörande förordningar. I speciallagstiftningen regleras vilka beslut som rektor får ta. Direktionen får inte fatta sådana beslut som enligt skollagen ska fattas av rektor.

Delegationsordningen i sin helhet kan laddas ned som pdf, finns överst på sidan.